Zilele acestea se lansează cea mai nouă ediţie a celui mai cunoscut joc electronic de fotbal. ProSport a pătruns în premieră în studioul Electronic Arts din Bucureşti, unde 1.000 de români lucrează pentru mai multe jocuri EA, printre care şi FIFA 13. Deşi de afară pare mai mult o joacă decât o meserie, realitatea e cu totul alta
Într-un moment în care fotbalul românesc merge prost, iar economia chiar mai rău, există un loc în Bucureşti unde fotbalul produce şi succes, şi baniEste studioul Electronic Arts România, parte a uneia dintre companiile de top pe plan mondial în producerea de jocuri video
Cine n-a auzit încă "EA Sports, it's in the game" probabil n-a jucat niciodată fotbal pe calculator, consolă sau, mai nou, mobil. Dar cu siguranţă e în minoritate. E inevitabil să fi dat peste FIFA, jocul numărul 1 în domeniu. Zilele acestea se lansează cea mai nouă versiune - FIFA 13. Contribuţia României la joc este mai mare ca oricând. Nu, nu sunt mai mulţi fotbalişti români incluşi în joc, nici echipe. La acest capitol rămânem cu Chivu, Pantilimon, Marica, Ştefan Radu şi naţionala. Dar pe lista cu numele care au contribuit la crearea jocului veţi regăsi mulţi români. Cea mai "trendy" versiune a jocului - cea pentru tabele Ipad şi telefoane Iphone - este produsă practic exclusiv în România, unde s-a lucrat şi pentru celelalte variante ale jocului.
Joacă sau serviciu?
ProSport a pătruns în premieră în studioul unde, la prima vedere, te gândeşti că este jobul ideal: eşti plătit să te joci! "E o imagine pe care o ai inevitabil. De asta m-am apucat de meseria asta. Dar e o meserie foarte serioasă, care presupune o mare expertiză şi o mare pasiune pentru ce faci", ne spune Dan Teodorescu, senior producer în cadrul EA. Când urcăm la etajul al şaselea al clădirii care găzduieşte sediul EA România ne rămâne însă senzaţia de serviciu la care te joci. La intrare, un ecran gigantic în formă de Iphone rulează trailer-uri de jocuri. Intrările în birouri sunt personalizate cu personaje, fraze, imagini din diverse jocuri produse de EA. Nimeni nu e la costum, sacou sau cravată. Pe bioruri e nelipsită câte o jucărioară. Iar majoritatea monitoarelor - şi nu sunt puţine, vă daţi seama! - sunt pornite pe câte-un joc. "Aţi nimerit fix în pauză", vine imediat explicaţia, care iniţial pare convenabilă.
Nu-i amuză bug-urile
Mergând prin studio însă se confirmă. Afli ce misiune grea are un tester, spre exemplu - nu e deloc joacă să repeţi la infinit o mişcare şi să notezi eventualele bug-uri. Pe noi, jucătorii de rând, ne distrează la un moment dat când vedem erorile care, inevitabil, scapă în joc. "Pe noi ne distrează eroarea eventual doar dacă o aflăm înainte de lansare, dacă apare după, nu ne mai amuză. Vrem să livrăm un joc cât mai de calitate. Scopul e să fie perfect". E imposibil să-l provoci pe Dan Teodorescu, chiar dacă insist la un moment dat că un bug poate aduce publicitate gratuită fără să afecteze major jocul. "Dacă a scăpat un bug mă supăr foarte tare". Ok, nu mai insistăm.
La fel cum nu insistăm prea mult să-l scoatem pe un programator din munca pe care o face, chiar dacă biroul său - două posturi de lucru, fiecare cu câte 8-10 monitoare - e ideal pentru fotografii şi imagini. În tot acest timp însă, servere masive testează infinitele posibile variante de joc. Când ai, într-un joc ca FIFA, 22 de jucători care în orice moment pot face o sumedenie de acţiuni, variantele chiar sunt practic infinite. Iar numărul se multiplică o dată cu sumedenia de dispozitive pe care se poate juca acum FIFA: de la PC şi la console, până la o mulţime de telefoane şi tablete, din diverse generaţii, cu diverse configuraţii şi, astfel, posibile probleme. Într-un birou cu zeci de sertare realizăm complexitatea la care s-a ajuns. "Puteţi găsi aici orice device, cu orice sistem de operare, Iphone, Ipad, Android, orice, le avem pe toate". Pare ca un service GSM.
Când ne afăm în vizită, lumea este totuşi ceva mai relaxată, probabil pentru că se află chiar înaintea celei mai importante lansări. FIFA 13 este pregătit, acum tremură eventual doar pentru reacţia publicului. Dar cum primele review-uri, pe baza demo-ului, sunt pozitive, se aşteaptă un succes fără precedent.
"E o mândrie pentru România"
Ce înseamnă pentru România contribuţia majoră la o afacere de miliarde de dolari? "Este o mândrie. FIFA e jocul de sport care are cel mai mare succes. În orice moment sunt două milioane de oameni care joacă demo-ul. Anul trecut, 3,7 milioane l-au cumpărat la lansare, iar zece milioane în primele săptămâni", spune Dan Teodorescu. Se simte mândria din vocea lui. Cu atât mai mult cu cât şi versiunea de mobil, la care contribuie cel mai mult, a ajuns şi ea la "500.000 de oameni care joacă zilnic".
2 milioane de oameni au descărcat şi jucat demo-ul FIFA 13 în primele trei zile după lansare
28 septembrie este data oficială de lansare a jocului pentru PC şi console în Europa
Ce-ţi trebuie ca să lucrezi pentru jocul FIFA
În momentul de faţă, peste 1.000 de oameni lucrează pentru studioul Electronic Arts România. Mai mult, într-un moment în care la modă sunt reducerile de personal, EA caută să angajeze oameni. "Cine vrea să lucreze aici, trebuie să aibă multă pasiune. Nu doar pentru FIFA, şi pentru alte jocuri la care lucrăm aici. Asta e de ajuns pentru a intra. Apoi, pe măsură ce vrei să ai un impact mai mare în dezvoltare, trebuie să devii un expert - în programare, grafică, artă, project management, testare. Depinde ce vrei, dar trebuie să fii foarte bun pentru jobul respectiv", spune Dan Teodorescu. Ok, deci speranţe sunt. Se găsesc greu oameni potriviţi în România pentru asta? "În mod cert, românii au dovedit că pot să facă muncă de calitate, au pasiune. Sigur că sunt domenii care suntem extraordinari de buni, dar şi domenii în care sunt mai puţin buni". Dan e diplomat. Eu anticipez că stăm mai bine pe partea inginerească a job-ului, nu neapărat pe cea artistică. Dar acum, în România, se caută oameni pentru toate specializările.
Mai aproape de fotbalul real
FIFA 13 introduce opţiunea "Match day", care va actualiza permanent jocul cu întâmplări din fotbalul real
Nu e uşor pentru un joc cu apariţie anuală să vină permanent cu noutăţi pentru a-şi menţine atractivitatea. Mai ales pentru un joc precum FIFA, limitat cel puţin de regulamentul jocului de fotbal. Deci, de ce ai cumpăra FIFA 13? Anul acesta, cel mai degrabă pentru realism. "Avem o opţiune care se numeşte Match Day. O echipă urmăreşte ce se întâmplă în marile campionate în viaţa reală, iar în joc vei găsi comentariu din viaţa reală - dacă un jucător e accidentat, comentatorul va spune asta, dacă e în mare formă, vei simţi asta". Ca să înţeleg, dacă Messi dă trei goluri în campionat, iar eu joc după trei zile un Barcelona - Real, FIFA 13 va şti asta? "Da, comentatorul va spune asta. Ne-am inspirat din ceea ce vorbesc oamenii obişnuiţi după meciuri". Ştiu, poate părea nefiresc de real la un moment dat. Impredictibilitatea fotbalului real este surprinsă în joc şi de noul First Touch Control - niciun meci nu va mai putea fi identic cu altul. Până unde se va ajunge în FIFA 14, 15 etc? Încerc şi eu să-mi imaginez şi întreb: vom juca vreodată FIFA cu holograme 3D ale fotbaliştilor chiar pe masa asta? "Dacă tehnologia o va permite, de ce nu? Noi suntem pregătiţi pentru orice".
Controlul în FIFA 13 pentru mobile este adaptat dispozitivelor touch (foto 1). Spectacolul este şi în această versiune (2), care are în premieră multiplayer online (3) şi pe Chivu în duel cu Messi (4)
Dacă ştiam cât e de grea meseria asta, mă gândeam încă o dată înainte să mă apuc. Dar tot asta alegeam
Dan Teodorescu, senior producer EA
5,49 euro costă în App Store FIFA 13. în premieră, e o versiune unică pentru Ipad şi Iphone. Doar dispozitivele Apple au jocul
Messi, pe coperta jocului
FIFA 13 beneficiază de promovarea celui mai bun fotbalist al momentului, Leo Messi, care se află pe coperta jocului. În unele ţări, coperta este personalizată cu vedete locale. "Asocierea este naturală între cel mai bun joc de fotbal şi cei mai buni fotbalişti", spune Lucian Cotreanţi, Product Marketing Manager FIFA 13. Messi a adus cu el în joc câteva driblinguri specifice şi este, logic, construit special cap-coadă. Între vedetele care beneficiază de personalizare completă se numără doar Chivu dintre români. Preţul pe care-l plătim pentru că nu ne permitem sau nu vrem să cumpărăm jocul original. Vor fi cândva mai mulţi? "Nu pot să răspund acum", spune scurt Dan Teodorescu.
875 de mii de oameni comandaseră anticipat jocul în primele două săptămâni, 32% mai mult în Europa faţă de anul trecut, respectiv 62% mai mult în America de Nord
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu